Eerste week in Zweden - Reisverslag uit Gävle, Zweden van sannebinnendijk - WaarBenJij.nu Eerste week in Zweden - Reisverslag uit Gävle, Zweden van sannebinnendijk - WaarBenJij.nu

Eerste week in Zweden

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg

27 Januari 2014 | Zweden, Gävle

Hallo allemaal,

Ik zit nu meer dan een week in Gävle, Zweden. Ik kan je wel vertellen dat het een onwerkelijke week is. Elke ochtend denk ik nog steeds: 'waar ben ik?'. Ik kan je vertellen dat dat niet echt fijn wakker worden is haha. Na een vlucht van twee uur en een treinreis van ongeveer een uur kwamen ik en mijn studiegenootje Kim aan op de plaats van bestemming. Dat was nog niet eenvoudig met 2 koffers van boven de 20 kg en 1 handbagage van 10 kg. Helaas hadden we overtollige kilo's (ik bedoel natuurlijk van onze koffers) en moesten we bijbetalen. 9 euro voor een kilo. Maar ja genoeg daarover, want daar wil ik niet aan herinnerd worden :) De eerste twee nachten hebben we in een hostel geslapen omdat we nog spullen moesten kopen voor onze kamer. Maandag moesten we gelijk naar school voor de introductiedagen. Hier heb ik al veel mensen leren kennen, dus dat was erg gezellig. De dagen daarop waren erg rommelig: de rooster waren nog niet bekend en we moesten onszelf vermaken. Omdat dit de introductieweek was had ik verwacht dat er allemaal activiteiten werden georganiseerd en dat we dus druk bezig waren, maar dit viel helaas een beetje tegen. Dit kwam ook omdat wij nog een auto moesten huren en onze meubilair bij de Ikea moesten halen. We hadden een grote auto gehuurd omdat er veel spullen en een bed in moesten. De autohuurder waren heel relaxt: hier is de auto, zo zet je hem aan en veel plezier. Ik dacht echt help hoe ik dit gevaarte besturen in de sneeuw. Gelukkig was een diesel en daardoor viel ik maar hooguit 4 keer uit :) dus ik was best trots op mezelf. We hadden geen navigatie of een kaart maar we konden de Ikea gelukkig in 1 keer vinden. Nadat we de spullen hadden gekocht (een bed van 300 sek, dus 34 euro, jaja dat hebben deze armoedige studenten weer goed gedaan). Dinsdag hebben we voor het eerst in onze kamer geslapen, het was nog erg kaal maar gelukkig wel schoon en warm. De kou valt me hier trouwens 100% mee, toen ik mijn koffer ging pakken leek het wel of ik naar lapland ging. Als je alleen een trui aan hebt, is dat in principe genoeg. De zon schijnt hier elke dag en door de sneeuw lijkt het wel een soort droomwereld. De eerste dagen was ik erg moe en lag ik vroeg in bed, maar vrijdag gingen we voor het eerst met zijn allen naar een feestje. Dat is sowieso iets wat ik nooit meer zal vergeten. Ik dacht dat Zweedse mensen schattig, lief en geen feestbeesten zouden zijn. Niets is minder waar. Die mensen kunnen zuipen, gillen, schreeuwen, zijn niet vies van een bovengemiddeld klefheid gehalte (ik vond het dus wel echt heeeeeel vies, maar dat terzijde) en rollen over de grond. Er valt geen normaal gesprek met ze te voeren. Ik was dus heel de avond ik shock van wat ik had gezien, dat ik het niet echt een leuke avond vond. Zaterdagavond gingen we met de andere buitenlandse studenten naar een Zweeds bandjes concert achtig is. Dit had ik ook echt totaal niet verwacht. Er liepen alleen maar alternatieven en nog extreme types rond. (niet dat ik hier iets tegen heb uiteraard, maar ik had het gewoon zo anders verwacht: blond haar, blauwe ogen etc. Ik vond het wel leuk om de Zweedse cultuur te proeven, dus het was een leuke avond. Zondag waren wij met nog twintig andere buitenlandse studenten uitgenodigd om bij een Duits meisje te gaan eten. Ze hadden lekkere tortilla's gemaakt en iedereen mocht pakken wat hij wilde. Het was heel gezellig en we praatte met elkaar over de verschillende talen. Hej moi pa, is in het Fins iets van doei en hallo en als je het natuurlijk in het Nederlands zegt dan is het hee mooie vader en zo waren er nog een aantal lachwekkende dingen. Ik merk dat mijn Engels toch het minst goed is van de groep. Dat hebben ze al snel door want er worden al veel grapjes over me gemaakt, maar ja ik probeer het tenminste en ik vind het ook niet erg. Ik ben wel zeer benieuwd of ik het bij kan houden met de lessen. Vandaag zou ik daar achter moeten komen, maar ik heb helaas koorts en ik lig heel zielig met drie dekens in mijn bed. (je vroeg je vast al af waarom ik zo vroeg een reisverslag had gemaakt ;). Maar ik zal jullie niet langer ophouden, want mijn verhaal is alweer langer dan ik gehoopt had. Ik laat vast snel weer iets van me horen omdat ik me echt meeeegaaaaa erg verveel als ik ziek ben en ik niet echt lekker kan slapen op een matras van 10 cm dik. We hope for the best. Hälsningar (volgens mij is dat groetjes in het Zweeds, but I am not sure :)

  • 27 Januari 2014 - 09:44

    Linet:

    Ahh, beterschap Sän!

  • 27 Januari 2014 - 17:24

    Kristel:

    Ik zie het alweer jij gaat een top tijd krijgen schat! ook al ga je de gekste raarste vervelendste en meest leerzame dingen mee maken. Wel mega balen dat je koorts hebt dus wordt maar snel beter en ga maar lekker de Zweedse cultuur ontdekken haha komt helemaal goed!

    Dikke kus vanuit Rome

  • 27 Januari 2014 - 18:41

    Wesley:

    Haha sanne mooi verhaal maak er wat van en beterschap . Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Gävle

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2014

Eerste week in Zweden

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 1014

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: